Kviddics (Quidditch)
„Mily csoda volt ama légi kaland!
Fent a cikesz és a pálya alant.
Szálltam a szélbe', de, jaj, azután
jött az a gurkó — s a púp a kupán.”
A muglik számára idegennek hangzik ez a szó, de aki egy kicsit is jártas a mágiában, tudnia kell a jelentését. A kviddics a varázslók sportja. Seprűnyélen játsszák egy elipszis alakú pálya fölött röpködve.
A pálya méretei
átmérői: 55 méter (180 láb) és 152 méter (500 láb)
Labdák: 1 piros kvaff, 2 gurkó, 1 aranycikesz
Egy csapatban 7 játékos van: egy őrző, aki védi a pálya két végében elhelyezkedő póznákat; három hajtó, akiknek ki kell cselezniük az őrzőt és átdobni a kvaffot a karikás póznák egyikén, egy találat 10 pontot ér; két terelő, akiknek az a feladatuk, hogy távol tartsák csapattársaiktól a vad és támadó gurkókat és az ellenfelek felé terelje azokat; egy fogó, aki rendszerint a legfürgébb játékos a csapatban, el kell kapnia az aranycikeszt, amint ez megtörtént nyomban vége a meccsnek, s a csapat szinte biztosan győz, hisz ez 150 pontot ér.
A szabályok
1750-ben, amikor megalalkult a Varázsjátékok és Mágikus Sportok Főosztálya az alábbi szabályokat hagyta meg a kviddicsre vonatkozólag:
1. A meccs alatt egy játékos sem hagyhatja el a stadiont amíg seprűnyélen ül. A magasság nincs meghatározva, a pálya területe fölött korlátlanul mozoghatnak a játékosok. Ha viszont a küzdőtér határait elhagyja, a csapat köteles átadni a kvaffot az ellenfél hajtóinak.
2. A mérkőzés folyamán a csapatkapitány időt is kérhet, a játékosok csak ilyenkor érinthetik talpaikkal a talajt. Ha a mérkőzés már minimum 12 órája tart, hosszabb szünet is kérhető, de két óránál ez semmiképpen sem jelenthet többet. Ez idő letelte után a játékosoknak kötelező visszavonulni a meccs helyszínére, he ezt nem teszik meg, a csapatot súlyos büntetéssel sújthatják.
3. A játékvezető, ha szükségesnek tartja büntetődobást is ítélhet a csapatoknak. A dobást elvégző játékosnak a kezdőkörből kell indulnia,onnan célozza meg a büntetőzónát. A büntetőtámadás elvégzésekor az említett játékoson és az ellenfél őrzőjén kívül egyetlen játékos sem tartózkodhat a közelben.
4. Szereléskor a kvaffot engedélyezett kivenni a támadott hajtó kezeiből, tilos azonban megérinteni a támadott játékos bármely más testrészét.
5. A sérülést játékost nem lehet lecserélni. A csapatnak a sérült hiányát felülmúlva kell folytatni a mérkőzést.
6. A pályán a pálca birtoklása nincs megtiltva, de azzal semmilyen körülmények között nem hajthat végre varázslatot az ellnefél játékosain, azok seprűjén, a bírón, a labdákon, illetve a közönség bármelyik tagján.
7. A kviddicsmérkőzés akkor ér véget, ha az aranycikesz befogásra került, illetve ha a két csapatkapitány közösen indítványozza a küzdelem lezárását.
Mint nálunk a futballban, a kviddicsben is van bajnokság a különböző országok között. A nagy-britanniai és írországi bajnokságban következő csapatok vesznek részt:
- Appleby Arrows
- Ballycastle Bats
- Caerphilly Catapults
- Chudley Csúzlik
- Dimbourne-i Darazsak
- Falmouth Falcons
- Holyhead-i Hárpiák
- Kenmare Kestrels
- Montrose Magpies
- Porpicy SC
- Pride of Portree
- Tutshill Tornados
- Wigtown Wanderers
A seprű története
Még most sem létezik olyan bűbáj, ami biztosítaná egy halandó ember segédeszköz nélküli repülését. Az illető mágusnak animágusnak kell lennie, hogy örömét lelje a repülésben. Ezt a problémát már a középkor mágusa is felismerte: 962-ben jelentek meg az első repülő seprűk. A mai csúcsminőségű versenyseprűk elődjei csak közönséges seprésre való "modellek" lehettek. Ennek oka nem más, mint hogy valamiyen hétköznapi tárgyat kellett keresni, hogy elrejtsék az akkori varázslók mugli szomszédjaik elől a mágikus tárgyat, nehogy azok megirigyeljék. A londoni Kviddicsmúzeumban ma is őriznek egy ilyen példányt.
Míg az európai népek a seprűt részesítették és részesítik ma is előnyben, addig keleti társaik lelkesen alkalmazzák a repülő szőnyeget, ami nálunk tiltott kereskedelmi cikknek minősül.